Searching...

Get This

Friday, November 15, 2013
6:41 AM 0

35 tahun menipu My Kad

Shah Alam: “Saya sudah menetap di negara ini sejak 35 tahun lalu dengan hanya menggunakan kad pengenalan rakan yang diimbas,” kata seorang pengawal keselamatan dikenali sebagai Subramaniam, 59, yang ditahan dalam Op Kutip dijalankan Jabatan Imigresen Selangor di sekitar Klang dan Shah Alam, semalam.
Lelaki warga emas terbabit ditahan ketika bertugas di sebuah kondominium di Taman Bayu Perdana, dekat Klang, mendakwa berasal dari Singapura dan berkahwin dengan warga tempatan hingga mendapat dua anak serta empat cucu di negara ini.
“Saya baru bekerja di syarikat keselamatan berkenaan dan ketika memohon pekerjaan, mereka langsung tidak meminta sebarang dokumen pengenalan daripada saya.

“Sepanjang berada di negara ini, saya hanya bersedia dengan kad pengenalan yang diimbas milik rakan kalau-kalau ada pemeriksaan pihak berkuasa,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen Selangor di sini, semalam.
Foto
SUBRAMANIAM ditahan kerana guna kad pengenalan imbas milik rakan (gambar kecil).

Subramaniam turut mendakwa dia keluar dan masuk negara ini tanpa sebarang masalah sejak 1979 walaupun tiada dokumen perjalanan dengan menaiki pengangkutan awam.

“Saya lebih selesa tinggal di negara ini berbanding Singapura kerana keluarga saya semuanya di sini dan saya sudah tiada saudara-mara di sana.

“Saya pernah cuba memohon status penduduk tetap negara ini, namun akibat ketiadaan dokumen pengenalan diri serta tidak mendaftar perkahwinan, usaha itu tidak dapat dilakukan,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Penolong Pengarah Operasi Jabatan Imigresen Selangor Othman Montil berkata, operasi bermula jam 10.30 pagi itu dianggotai 12 anggota dan pegawai.

“Op selama lima jam itu bertempat di Taman Bayu Perdana dan juga sebuah pusat beli-belah dekat Klang serta dua premis mencuci kereta di Seksyen 7, dekat sini.

“Kami menahan 15 warga asing yang turut membabitkan empat wanita kerana melakukan pelbagai kesalahan seperti tiada pasport serta melanggar syarat permit pekerjaan dan mereka yang ditahan akan dibawa ke Depoh Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk tindakan lanjut,” katanya.
sumber : Hmetro

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...