Searching...

Get This

Sunday, August 10, 2014
10:38 AM 0

(Gambar): Tindakan Pelajar Wanita Buka Pakaian Melakukan Demonstrasi

Para pelajar di Santiago, Chile, mengadakan demonstasi besar menolak sistem pendidikanyang kental dengan aroma kapitalis. Para pelajar menentang penguatkuasaan kenaikankos pendidikan kerana hal tersebut boleh menyebabkan hanya kalangan kaya yang bolehmenikmati pendidikan.

Demo Pelajar Buka Baju di Chile
Kebijakan pemerintah terhadap sistem pendidikan menyebabkan amarah para pelajar

Aksi para pelajar di ibukota Chile ini bahkan sangat ekstrem. Para pelajar putri ramai-ramai membuka baju mereka dan hanya mengenakan pakaian dalam. Mereka menuliskan tulisan dalam bahasa latin di tubuhnya yang berarti "pendidikan membuatku telanjang dan terganggu".
Demo Telanjang Pelajar Chilw
Mereka ini bukan kepanasan melainkan sengaja menyindir pemerintah

Tulisan tersebut menyindir pemerintah yang ingin mengambil keuntungan ekonomi dari pendidikan kerana biaya pendidikan yang tinggi boleh membuat kaum miskin yang peduli pendidikan tidak mampu untuk membeli pakaian kerana wang lebih diutamakan demi membayar biaya pendidikan.
Demo pelajar di Chile
Salah seorang pelajar yang ikut berdemo menutup wajahnya dengan kaus

Demo Pelajar Chile
Bahkan sebagian pelajar putri beraksi ekstrim dalam memprotes pemerintah agar mereformasi pendidikan (foto lainnya tidak ditampilkan disini demi kesopanan)

Sungguh beda dengan di Indonesia dimana masyarakat kita lebih mengutamakan urusan perut dibanding pendidikan untuk menaikkan harkat dan martabat mereka.
(MSN, The Guardian)

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...