Searching...

Get This

Friday, February 7, 2014
3:49 PM 0

Tujuh Sah Dijangkiti Virus H1N1

Kota Kinabalu: Sebanyak tujuh kes membabitkan lima dewasa dan dua kanak-kanak disahkan dijangkiti virus Influenza A H1N1 dikesan di bandar raya ini, manakala satu kes lagi membabitkan kanak-kanak dikesan di Sandakan.
Berikutan itu, Pengarah Kesihatan Negeri Dr Christina Rundi menasihatkan orang ramai supaya menjaga kebersihan diri selain digalakkan supaya mengenakan topeng muka ketika berada di persekitaran ramai. 
Beliau berkata, pihaknya mengesahkan menerima laporan mengenai penyebaran penyakit H1N1 di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (HWKK) pada 3 Februari lalu dan langkah pencegahan sedang dilakukan.

“Pihak hospital sudah melakukan saringan terhadap 31 individu yang berpotensi terdedah dengan ancaman virus ini dimana 10 sampel ‘Nasopharyngeal Aspirate Respiratory Syncytial Virus’ (NPA RSV) sudah diambil untuk ujian pengesahan.

“Keputusan mendapati seramai tujuh individu disahkan positif dijangkiti virus H1N1 selepas mengadu mengalami simptom seperti batuk, demam dan selesema.” katanya ketika dihubungi, semalam.

Christina berkata, mereka yang disahkan dijangkiti wabak berkenaan terdiri daripada lima kanak-kanak dan dua dewasa. 

“Pihak hospital sudah mengambil langkah sewajarnya bagi mengelak penularan wabak ini termasuk semua pesakit diberikan rawatan anti virus. 

“Malah, wad yang disahkan berlaku penularan sudah dikuarantin manakala individu yang berpotensi terdedah disaring untuk pengesahan,” katanya ketika dihubungi, semalam. 

Pada masa sama, Christina berkata pihaknya juga sudah mengehadkan kemasukan pelawat di wad dan melakukan saringan kesihatan terhadap seluruh kakitangan hospital.



sumber: hmetro

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...