Searching...

Get This

Tuesday, November 19, 2013
5:27 PM 0

Pelik - Wanita Ini Makan Batu Ketika Gelisah

Seorang wanita berumur 45 tahun sudah mempunyai kebiasaan memakan batu selama 20 tahun.
Ibu dua anak ini mengaku kalau memakan batu merupakan makanan yang "selesa" untuknya. Jika wanita lain, perlu makan coklat untuk menenangkan fikiran disaat gelisah, wanita ini malah memakan batu.

Namun sejak berkahwin dengan suaminya Jim tahun lalu,"Jim membuat saya sangat bahagia dan saya pun mula mengurangkan makan batu," katanya. "Namun semua orang mempunyai hari yang buruk dan apabila saya mengalaminya, hanya batulah yang boleh membuat saya lebih baik dan terhibur."

Teresa Widener, nama wanita itu, menyimpan batu di dalam peti khas yang terletak di dapur rumah mereka di Bedford, Virginia dan biasanya memakan batu itu sambil berbual dengan suaminya.

"Saya memilih batu dari bentuk yang saya suka," katanya. "Saya menyukai aroma tanah yangada pada batu itu, hingga saya juga menelan tanah yang melekat di batunya."

Batu kesukaan Teresa adalah batu yang lembut dan rapuh. Namun jika ada batu yang keras, terkadang Teresa menghancurkannya sendiri dengan tukul miliknya.

"Saya merasa lebih baik hanya dengan mengetahui kalau ada persediaan batu di rumah," jelasnya. "Mereka selalu ada untuk menghibur saya saat saya sedang sedih."

Kelainan Teresa ini dinamakan Pica, iaitu kelainan yang membuat penderitanya memakan sesuatu yang bukan makanan. Haiwan-haiwan seperti serigala dan penyu juga kadang memakan batu untuk membantu pencernaannya, namun kes ini jarang dilihat pada manusia.

              

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...