Searching...

Get This

Thursday, September 4, 2014
12:03 AM 0

Percayakah Anda Ayam Dari Jawa Ini Dagingnya Berwarna Hitam

Hitam bukan warna yang luar biasa dalam dunia haiwan; beruang hitam, gorila berwarna hitam, terdapat baka anjing dan kucing yang berwarna hitam. Tetapi ini baka ayam Indonesia dikenali sebagai Ayam Cemani 'hitam' adalah sama sekali berbeza. Warna hitam Ayam Cemani tidak terhad kepada bulu - warna pada keseeluruhan dan juga di bahagian dalam. Segala-galanya tentang ayam ini adalah hitam - kulit, paruh, lidah, kaki, kuku kaki, termasuk daging, tulang, dan organ-organ. Walaupun darah ayam ini tidak hitam, tetapi sangat berwarna gelap. Ayam Cemani begitu menakjubkan dan eksotik ia disebut sebagai "Lamborghini of poultry." 

Di Indonesia 'Cemani ' diterjemahkan kepada' sepenuhnya hitam 'dalam bahasa Jawa. Baka  eksotik ini berasal dari Jawa di Indonesia. Mereka telah diperkenalkan ke Eropah pada tahun 1998 oleh pembiak baka Belanda, di mana ayam ini telah menarik minat yang besar di kalangan peminat ayam kerana penampilan dan genetik up. Ayam Cemani adalah salah satu daripada ayam yang paling mahal di dunia yang berharga sehingga $ 2,500.

Di Asia, Ayam Cemani dipandang tinggi kerana dagingnya dipercayai mempunyai kuasa perubatan. Daging ayam ini dianggap memberi manfaat kepada wanita sebelum dan selepas bersalin. Ayam Cemani juga kadang-kadang dikorbankan semasa melahirkan anak dipercayai nasib akan datang kepada ibu. Ayam ini juga dikorbankan di majlis-majlis khas, kerana ia dianggap membawa tuah. Sesetengah orang Asia percaya bahawa makan ayam ini akan meringankan hati nurani mereka, dan kokokan ayam ini membawa kemakmuran. 






0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...