Searching...

Get This

Thursday, May 1, 2014
5:29 PM 0

[Gambar]: Penemuan Mumia Mesir Yang Didedahkan

The unknown man was discovered in Thebes. Scans revealed he likely died around age 35.
Inilah tempat Lelaki yang tidak dikenali telah ditemui di Thebes. Imbasan mendedahkan dia mungkin mati sekitar usia 35.


The museum uses a duel-energy CT scanner, which can create images of thick areas, like bone, and thin textures, like skin and fabric.
Muzium ini menggunakan pengimbas  bertenaga CT, yang boleh mengimbas imej kawasan tebal, seperti tulang, dan tekstur nipis, seperti kulit dan kain.

The British Museum has started scanning several mummies from its collection using a CT scanner from the Royal Brompton Hospital in London.
Muzium British telah mula mengimbas mumia dengan menggunakan pengimbas CT dari Hospital Diraja Brompton di London.

Egyptologists at the museum also use the same 3-D design software employed by car companies to create models of the mummies, including that of an unknown man (pictured).

Egyptologists di muzium itu juga menggunakan reka bentuk perisian3-D  yang digunakan oleh syarikat-syarikat kereta mencipta model mumia, termasuk manusia yang tidak diketahui (gambar).

The unknown man, who died around 600 BC, was originally stored in a coffin meant for a female. CT scans revealed that the mummy was in fact male, and likely put in the coffin by accident.
Lelaki yang tidak diketahui, yang meninggal dunia kira-kira 600 SM, pada asalnya disimpan dalam keranda yang dimaksudkan untuk perempuan. Imbasan CT mendedahkan bahawa mumia itu adalah sebenarnya lelaki, dan mungkin dimasukkan ke dalam keranda oleh kemalangan.

The scan also revealed that Egyptian embalmers botched the job. A chunk of his brain (in blue) was left in the skull, along with a piece of the spatula used to extract the organ (in green).
Imbasan ini juga mendedahkan bahawa pengerasan mayat Mesir botched . Sebahagian daripada otaknya (biru) ditinggalkan dalam tengkorak, bersama-sama dengan sekeping spatula yang digunakan untuk mengeluarkan organ (dalam hijau).

Egyptologists also scanned the remains of a priestess named Tayesmutengebtiu, or Tamut for short.
Egyptologists juga diimbas iaitu paderi bernama Tayesmutengebtiu, atau nama singkatnya Tamut.

In the 19th century, Egyptologists would sometimes remove the wrappings physically, which often damaged the corpse underneath. Now, researchers can view the mummy in incredible detail without touching it.
Pada abad ke-19, ahli kaji purba Mesir kadang-kadang akan mengeluarkan mayat rosak dalam bungkusan fizikal. Kini, para penyelidik boleh melihat mumia itu secara terperinci yang luar biasa tanpa menyentuhnya.

Thanks to the 3-D visualization software, researchers were able to see the placement and detail of the amulets that decorated Tamut's corpse for the first time.
Visualisasi perisian 3-D, penyelidik dapat melihat penempatan dan terperinci daripada azimat yang dihiasi mayat Tamut buat kali pertama.

CT scans have also enabled the museum team to establish Tamut's approximate age at the time of her death (which they place between 30 and 50) by allowing them to examine her pelvis.
Imbasan CT juga membolehkan pasukan muzium untuk menubuhkan umur anggaran Tamut itu pada masa kematiannya (yang mereka meletakkan di antara 30 dan 50) dengan membenarkan mereka untuk memeriksa pelvis beliau.

They were also able to see plaque build-up in her arteries, which could have put her at risk for a stroke or heart attack.
Mereka juga dapat melihat plak membina-up di arteri beliau, yang boleh meletakkan beliau pada risiko untuk strok atau serangan jantung.

For the first time, museum staff are able to discern the inscriptions on Tamut's amulets, as well as their significance based on their placement on her body.
Untuk pertama kalinya, kakitangan muzium dapat membezakan inskripsi pada azimat Tamut ini, dan juga maksud mereka berdasarkan penempatan mereka di badannya.

As well as a priestess, Tamut was a singer, and likely served at the temple of Amun-Re at Karnak in Luxor, Egypt.
Tamut adalah penyanyi, dan mungkin berkhidmat di kuil Amun-Re di Karnak di Luxor, Mesir.

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...