Searching...

Get This

Friday, August 1, 2014
3:42 PM 0

Sesuatu Dalam Terowong Rahsia Bawah Tanah Sempadan Israel Gaza


Inside the secret tunnels beneath the Israel Gaza border                                          First on 7: On another day of bloodshed, up to 20 people, mostly children, have been killed during the shelling of a United Nations school in Gaza, which was being run by a refugee camp.Pengeboman Israel ke atas Gaza terus berlaku sepanjang hari dan malam dengan kedua-dua pihak memberi amaran perang yang berterusan. 
Tetapi, di luar penglihatan kita, ini amat ngeri dan menyedihkan dari zon perang adalah perang mulut untuk menyatakan siapakah yang bertanggungjawab keatas letupan dahsyat tersebut.
Dalam eksklusif Australia, Israel mempertahankan serangan dengan menjemput wartawan 7News, Alex Hart ke dalam sistem terowong rahsia bawah sempadannya. 
Pihak berkuasa Israel mendakwa pengganas Hamas telah membina berpuluh-puluh terowong rahsia  untuk mereka menculik dan membunuh.
DI DALAM TEROWONG - Oleh Alex Hart
Selepas  kami mencari laluan sendiri dengan menggali tanah di bawah bukit ini baru-baru , kita dapati dua pintu masuk - kami dapati ada pintu menghala di Israel. Tetapi kami ikut ke kiri iaitu ke arah Gaza. 
Ini adalah terowong rahsia mereka. Israel mendakwa Hamas menggunakan tempat ini untuk melancarkan serangan keganasan ke atas rakyat Israel. 
laluan bawah tanah ini adalah tiga kilometer panjang dan 15 meter di bawah zon perang antara Israel dan Gaza.
Pembinaan ini adalah menggunakan batu yang keras dan ada juga rel kereta api untuk mengalihkan bahan binaan. Dalam Terowong bawah tanah ini juga terdapat kabel tenaga elektrik, peralatan dan lampu dan bahkan ada talian telefon untuk komunikasi rahsia. 
 Pasukan Pertahanan Tentera Israel mendapati ini beberapa hari yang lalu berhampiran kibbutz - satu komuniti Yahudi - di selatan Israel tidak jauh dari Gaza.
Kami telah diiringi ke dalam terowong oleh tentera Israel, IDF.
Daniel Elbo, seorang askar Israel, memberitahu saya: "Kita tidak akan berhenti operasi ini sehingga semua terowong, mereka akan ditemui. Kami tidak ragu-ragu terhadap IDF bahawa ini adalah matlamat utama operasi ini. "
Israel mengatakan mereka telah menemui lebih daripada 30 terowong dan 60 pintu masuk. Yang ini, adalah dianggarkan, akan mengambil tiga tahun untuk membina dan yang bekerja syif sepanjang masa.
Terowong ini amat sempit dan anda hampir tidak boleh berdiri di dalamnya. Israel mengatakan bahawa konkrit ini telah diberikan kepada Hamas, jelas mereka bukan bertujuan untuk membina terowong ini, tetapi bekalan peralatan sebenarnya adalah  untuk membina sekolah-sekolah, hospital dan perumahan. 
Daniel menegaskan: "Terowong ini adalah isu yang amat besar bagi kami. Kita tahu ini adalah garis sempadan yang tidak boleh dilalui. "
Tidak lama lagi, sama seperti semua yang lain, terowong ini akan diletupkan. Kemusnahan ini dipancarkan dari udara oleh tentera Israel bagi menunjukkan kemenangan terbaru mereka. 
Mereka yang bekerja untuk Israel mendakwa ia adalah bukti kempen ketenteraan sedang berusaha untuk menjaga Israel selamat.
VIDEO 
Video di bawah dikeluarkan oleh Hamas dan menunjukkan dengan tepat mengapa Israel telah meletupkan terowong. 
Hamas mendakwa serangan ini berlaku dua hari lepas, hanya beberapa kilometer dari terowong itu kami berada.
Ia menunjukkan militan muncul dari terowong yang berbeza, bersenjata dan menyerang orang awam Israel. 
Mereka menembak seorang askar, kemudian melakukan apa yang kelihatan sebagai cubaan penculikan. 
Apabila Israel membalas kembali serangan, mereka mengarahkan askar dan bangsa mereka  kembali ke terowong untuk melarikan diri. 
Lima askar, dan satu militan dilaporkan meninggal dunia dalam serangan itu. 
Selepas tiga minggu berjuang, angka kematian termasuk 53 tentera Israel, dua orang awam Israel dan 1200 mati di Gaza.

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...