Searching...

Get This

Sunday, November 10, 2013
9:13 AM 0

Taufan Haiyan, Filipina - Lebih 100 mayat bergelimpangan

  • Lebih 100 mayat bergelimpangan
 1 / 1 
MANILA - FILIPINA. Lebih 100 mayat bergelimpangan di jalan raya di Tacloban selepas taufan terkuat di dunia yang membawa angin kencang berkelajuan 315 kilometer sejam membadai wilayah Leyte, menurut pihak berkuasa, hari ini.

Timbalan Pengarah Penerbangan Awam Filipina, John Andrews memaklumkan ratusan penduduk juga cedera di wilayah itu yang dilaporkan paling teruk terjejas.

"Angka kematian mungkin meningkat berikutan usaha mencari dan menyelamat masih diteruskan," katanya pada laporan AFP.

Dalam perkembangan lain, lebih 100,000 penduduk kampung di Vietnam diarah berpindah ke pusat penempatan sementara selepas Haiyan dijangka membadai negara itu, awal pagi esok.

Media tempatan melaporkan kebanyakan sekolah di kawasan dataran rendah di tengah Danang dan wilayah Quang Ngai telah ditutup sebagai langkah berjaga-jaga. 

Foto

MAYAT manusia dilihat tersangkut antara serpihan kediaman yang ranap selepas dilanda Taufan Haiyan di Coron, Palawan semalam.

Andrews memberitahu, lebih 100 mayat bergelimpangan di jalan raya dan 100 lagi mangsa cedera.
Menurutnya, pihak berkuasa penerbangan di Tacloban, kira-kira 580 kilometer di barat daya Manila, melaporkan yang terminal lapangan terbang di tepi laut ‘rosak’ akibat ribut. Mesej radio ke Manila disampaikan melalui lapangan terbang lain di tengah Filipina setiap lima jam bagi menyimpan kuasa bateri radio.

Setiausaha Kabinet Rene Almendras yang juga pembantu kanan kepada Presiden Benigno Aquino III berkata, bilangan mangsa yang terkorban tidak dapat disahkan setakat ini tetapi ia “mungkin mencecah bilangan” yang diberikan Andrews. “Tentera turut membantu mencari mayat mangsa,” katanya. Pegawai tentera Amerika Syarikat Mike Wyle yang meninjau kerosakan di Tacloban bagi membolehkan Amerika Syarikat menghulurkan berkata, kerosakan di landasan lapangan terbang amat ketara. Pesawat tentera bagaimanapun masih dapat mendarat bagi menyalurkan bantuan kecemasan. “Ribut melanda amat kuat dan terdapat kerosakan struktur yang ketara, selain pokok turut tercabut dan diterbangkan,” katanya dalam satu kenyataan.

Stesen televisyen Filipina, GMA melaporkan pasukan beritanya menyaksikan 11 mayat, termasuk seorang kanak-kanak yang dihanyutkan di pantai Jumaat dan lebih 20 mayat di pelabuhan di Tacloban beberapa jam selepas taufan meranapkan bandar tepi pantai itu. Sekurang-kurangnya 20 lagi mayat dibawa ke sebuah gereja berdekatan bandar Palo yang digunakan sebagai pusat pemindahan tetapi terpaksa ditinggalkan apabila bumbungnya diterbangkan.
Hampir 80,000 penduduk terpaksa meninggalkan kediaman mereka dan kerosakan dipercayai amat besar. Kira-kira empat juta penduduk terjejas oleh taufan itu. - AFP

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...