Searching...

Get This

Tuesday, February 4, 2014
10:46 PM 0

(VEDIO): Pekerjaan Pelik Di Indonesia! Penumpang Kereta DI Bayar?

Biasanya,pemandu yang membantu penumpang dengan menawarkan tumpangan, tapi di ibu negara Indonesia, ianya adalah sebaliknya. Penumpang dibayar untuk menumpang kereta orang asing 'dan membantu mereka mencapai tujuan mereka lebih cepat.

Metropolis terbesar keenam di dunia, Jakarta mempunyai penduduk lebih dari 30 juta dan kira-kira 20 juta kereta yang berdaftar. Malangnya, infrastruktur jauh lebih maju berbanding dengan bandar-bandar besar yang lain seperti New York, Tokyo atau Singapura, yang bermaksud lalu lintas mengerikan. Untuk mengurangkan kesesakan, kerajaan telah mewujudkan "Three in One" zon yang hanya boleh diakses oleh kenderaan yang mengangkut sekurang-kurangnya tiga penumpang.

Bagi untuk sampai kedestinasi tanpa di kenakan denda, Setiap pagi, penduduk miskin dari pinggiran Jakarta dapat dilihat melapisi kaki lima berhampiran jalan masuk ke Three in One zon, menawarkan diri untuk pemandu yang terburu-buru. Mereka dikenali sebagai joki, dan tidak seperti penumpang biasa, mereka tidak menunjukkkan ibu jari mereka ke driver, tetapi jari telunjuk mereka untuk isyarat solo joki bekerja, dan jari tengah tambahan untuk isyarat beberapa, biasanya ibu dan bayi.
Penumpang berbayar mungkin kelihatan seperti cara yang bagus untuk mencari nafkah bagi masyarakat miskin Indonesia, tetapi kenyataannya adalah mereka mendedahkan diri untuk risiko setiap kali mereka menjejakkan kaki di kereta asing. Perempuan sering didera secara seksual, dan jika tertangkap mereka diserahkan oleh polis, risiko sampai 12 bulan penjara. Juga, itu bukan pekerjaan yang paling tertentu di dunia. Joki kadang-kadang perjalanan dari kampung di sekitar bandar dan menunggu berjam-jam tanpa membuat wang. Namun, bagi kebanyakan dari mereka, itu satu-satunya cara mendapatkan wang. Driver di sini senang untuk membayar dengan harga yang kecil untuk memendekkan perjalanan harian mereka. 

              

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...