Searching...

Get This

Tuesday, October 7, 2014
12:57 AM 0

[6 Gambar] Rakyat Malaysia Jadi Pendatang Tanpa Izin


   Tanpa disedari oleh banyak pihak yang orang kita pun ada juga yang menjadi pendatang haram di negara lain. Banyak pihak menyokong tindakan kerajaan apabila masalah pendatang asing secara sah dan haram semakin kritikal dan ada juga pihak mengambil kesempatan menghentam kerajaan dengan alasan tidak berperikemanusiaan.



  Pelbagai usaha dilakukan termasuk membuat kempen, memberi ID khas kepada pendatang, memberi peluang kepada PATI untuk menjadi pendatang yang sah dan memudahkan proses pulang ke negara asal. Namun semua tu tidak dilayan. Kerajaan dah umumkan mana-mana PATI yang ditangkap, negara asal mereka akan menangung sebahagian kos penghantaran pulang. Tu dah kira baik sebab negara lain mengenakan kos penghantaran pulang ke atas PATI tu sendiri. Kita telah dibebankan dengan kos yang tinggi untuk mengurus PATI dan sewajarnya Kerajaan belajar dan menilai tindakan negara lain dalam mengatasi masalah PATI ini.


    Australia diantara negara yang mempunyai masalah PATI lebih kritikal dari kita sehinggakan Kerajaan Australia terpaksa mengadakan kempen besar-besaran seperti mengunakan YouTube untuk memberi amaran kepada bakal-bakal PATI. Antara amaran yang diberi ialah akan diusir serta merta jika ditangkap di kawasan perairan negara itu, ugutan tiada siapa akan ambil kisah mengenai mereka jika ditahan, anda akan ditipu oleh penyeludup dan paling menarik ialah kos penghantaran pulang ditanggung sepenuhnya oleh PATI. Sedikit sebanyak amaran tersebut dapat mengurangkan PATI melalui jalan laut.

    Mengenai rakyat Malaysia yang menjadi PATI disana. Kebanyakkan yang menjadi PATI disana kerana tinggal lebih dari tempoh masa. Jarang ada kes warga kita mengunakan jalan laut untuk masuk. Kebanyakkan mengunakan Visa melawat dan belajar. Sememangnya diakui gaji sana lebih tinggi dari Malaysia dan Singapore yang menyebabkan ramai Malaysian berhijrah ke sana. Walaupun Australia tegas dalam permohonan visa, masalah PATI tetap berlaku jika dibandingkan dengan Malaysia yang baru memansuhkan Visa On Arrival (VOA) pada 1 Januari 2014 akibat penyalahgunaan VOA. Namun VOA hanya diberikan kepada China dan India dengan syarat memasuki negara dari Singapore atau Thailand. 

    Jangan kita hanya bising orang luar datang berkerja di negara kita tanpa memikir orang kita pergi kerja di negara lain. Jangan fikir orang kita hanya berkerja di negara orang kerana jawatan tinggi tetapi ada orang kita bekerja sebagai pekerja ladang, perlombongan, keselamatan, kedai runcit dan kerja-kerja yang sememangnya ada di Malaysia. Kalau student, aku tak pelik sebab aku sendiri pun kerja part time dulu masa study dulu. Gila mana cukup scholarship nak hidup kat sana. 

   Ramai yang katakan Malaysian memilih kerja. Ya aku setuju dengan kenyataan tu tapi kebanyakkan kerja yang ada tidak setimpal dengan gaji. Di luar negara, jika kerja tersebut tidak ramai orang sanggup melakukannya akan ditawarkan dengan kadar yang agak tinggi untuk bidang tersebut berbanding disini yang mana semakin orang tak nak buat semakin rendah gaji. Akhirnya diisi oleh pendatang. Macam tu juga berlaku di luar negara, dimana pekerjaan yang local tidak berminat diisi oleh orang kita. Cuma bayarannya agak tinggi jika dibandingkan dengan bayaran disini. Jangan cakap currency dieorang lagi tinggi. Tapi nilai bayaran.


    Jika disini pekerja ladang diberi RM20 sehari, diluar lebih kurang USD30-40 sehari. Jangan pegang pada nilai matawang tapi pegang pada nilai bayaran. Bila ditanya kenapa Bangla dan Indon tak pergi saja ke sana kalau sana lebih mahal tapi datang ke Malaysia. Tak ramai ke sana disebabkan kos kewangan dan masalah berkomunikasi. Sekurang-kurangnya ramai Malaysian tahu basic berbahasa English walaupun berterabur. So adakah orang kita buat kerja tak berkualiti yang menyebabkan gaji rendah atau orang kita memilih kerja atau tak nak kerja tu sebab gaji rendah atau tokey-tokey yang nak untung lebih dengan beri gaji rendah? Aku tak minta gaji dieorg tu tinggi tetapi biarlah setimpal dengan hasil dan keadaan kerja. 

Jangan terkejut kalau korang terdengar “Mana laki kau?”... “Laki aku ada di Australia kerja di kandang kuda, gaji lebih dari gaji dia sebagai kerani kat sini”

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...