Searching...

Get This

Sunday, July 27, 2014
12:07 PM 1

Mesti Baca!! Mengejutkan!! Punca Wanita Ini Tidak Menaiki Pesawat MH17

Frieda Souhuwat-Tomasoa memberitahu mengapa dia Tidak Menaiki Pesawat MH17 Yang Ditembak Jatuh Di Ukraine.

Seorang wanita Belanda  yang hampir menaiki pesawat  Malaysia MH17 yang telah ditembak jatuh di Ukraine, katanya dia mengubah tiket pada saat-saat akhir kerana dia tidak mahu melakukan perjalanan pada hari Sabat(Sabtu). 

Frieda Souhuwat-Tomasoa, 67, telah menempah tiket penerbangan pada 17 Julai  untuk membuat lawatan kecemasan ke Ambon, Indonesia, di mana sidang utama yang dia telah anjurkan hampir gagal.

Tetapi tiga hari sebelum penerbangan, Souhuwat-Tomasoa semasa dia menjalankan ibadat pagi bersama suaminya, Max, bahawa dia akan membuat perjalanan pada hari sabtu (Sabat), 19 Julai, untuk sampai ke destinasi beliau. 

Pesawat Malaysia MH17 telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu Khamis lepas kerana ia terbang di atas kawasan pemberontak  timur Ukraine dalam penerbangan dari Amsterdam ke ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur. Semua 298 orang di atas  kapal terbang meninggal dunia.

Ketika berusia 20 tahun dan mula menaiki kapal terbang, dia berkata dia tidak pernah menaiki pesawat pada hari Sabtu (sabat) dalam banyak perjalanan beliau untuk UNPO. UNPO sebuah pertubuhan yang berpangkalan di Hague yang bertujuan untuk menyelesaikan  konflik   orang-orang asli, minoriti, dan wilayah yang tidak diiktiraf atau diduduki.


"Dalam semua misi UNPO saya, tidak kira di mana saya pergi, saya telah memelihara hari Sabat (sabtu) dan tidak pernah menjejakkan kaki dalam kapal terbang pada hari sabtu," katanya dalam satu temu bual e-mel di Belanda. 

Souhuwat-Tomasoa, ahli Jawatankuasa Eksekutif Belanda Kesatuan Persidangan dan bersara daripada kerjaya dalam perkhidmatan kerajaan Belanda tetapi masih aktif dengan UNPO, yang beliau sertai pada tahun 1991.

Beliau juga berkhidmat sebagai wakil rakyat di Kepulauan Maluku, di mana konflik tercetus antara Kristian dan Muslim di ibu negara serantau, Ambon, pada tahun 1999. keganasan mazhab, yang menyaksikan keseluruhan kampung-kampung dibakar, menular sehingga tahun 2003 dan dibunuh dianggarkan 10,000 orang. 

Souhuwat-Tomasoa hadir di Ambon dalam keganasan dan menggunakan kedudukan dengan UNPO untuk mengemudi berkapal-kapal makanan dan pakaian dari ADRA, agensi bantuan Adventist, kepada mereka yang memerlukan bantuan.

Beliau juga membantu memudahkan perjanjian damai  dan telah terlibat dalam usaha untuk membina semula rantau yang telah musnah,beliau bekerja dengan cawangan Belanda di ADRA. Beliau berkata empat tahun berjuang meninggalkan banyak anak-anak yatim dan orang-orang dengan gangguan tekanan selepas trauma. 

http://borneosensasi.blogspot.com/


Apabila kajian multiyear mendapati Kepulauan Maluku adalah kedua paling miskin di 33 wilayah Indonesia dan penduduknya adalah antara yang paling kurang berpendidikan di negara ini, UNPO memutuskan untuk menganjurkan satu persidangan utama untuk mewujudkan pemahaman dan wawasan terhadap masalah-masalah tempatan dan untuk membantu membentuk dasar wilayah itu. Souhuwat-Tomasoa ditugaskan untuk menganjurkan persidangan itu dengan universiti ketiga terbesar di Ambon.

Bulan lepas,semua program telah dirancang dengan teratur. Program persidangan telah selesai. Jadual masa dan penceramah telah diatur, dan acara itu dijadualkan berlangsung 01-05 Ogos. 

Tetapi pada 8 Julai, Souhuwat-Tomasoa menerima mesej teks telefon dari Ambon: Persidangan itu perlu dibatalkan.

UNPO mengadakan mesyuarat tergempar pada hari Ahad, 13 Julai, dan memutuskan bahawa Souhuwat-Tomasoa harus kembali ke Ambon untuk mencari jalan untuk menyelamatkan persidangan itu. Pada mesyuarat itu, Souhuwat-Tomasoa bersetuju untuk mengambil 17 Julai penerbangan di Malaysia Airlines. 

"Apabila saya pulang ke rumah, saya memberitahu suami saya, Max. Beliau menjawab, 'Ia adalah tugas kamu, dan kamu harus pergi, ". 

Tetapi selepas mereka kebaktian pagi keesokan harinya, dia memberitahu suaminya bahawa dia lebih suka meninggalkan sehari lebih awal, pada Rabu, 16 Julai.

"Jika saya bertolak pada hari Khamis, saya akan menghabiskan hari Sabtu (Sabat) dalam perjalanan ke Ambon, dan saya tidak pernah melakukan perjalanan pada hari Sabat dalam hidup saya," katanya. 

Dia dan suaminya tidak mempunyai anak. 

Dengan sokongan suaminya, Souhuwat-Tomasoa segera menghubungi agensi pelancongan dan menempah penerbangan baru pada syarikat penerbangan Emirates.

"Saya biasanya menggunakan pesawat Malaysia Airlines atau KLM," katanya. "Saya juga menaiki penerbangan Malaysia Airlines pada bulan Jun." 

Beliau dimaklumkan UNPO perubahan pada Selasa, mengesahkan penerbangan baru hari yang sama, dan meninggalkan Amsterdam pada Rabu. 

Saya sangat terkejut dan sedih tentang apa yang berlaku terhadap penerbangan Malaysia Airlines.

"Saya di sini untuk memberi kesaksian bahawa Allah telah selamatkan saya kerana saya perlu meneruskan misi saya di sini di Ambon dan bersedia untuk membantu orang-orang di dunia  yang memerlukan bantuan," katanya. 

"Pada masa ini, saya masih bekerja  untuk menyelesaikan masalah mengenai persidangan itu dan akan terus mendengar suara Tuhan, tidak kira apa hasilnya. Dia akan lakukan, bukan saya. "






Pengertian Sabat atau hari Sabtu dalam bahasa di negara lain:

Dari kata Sabat ini diperoleh istilah Sabbath dalam bahasa InggrisSabt dalam bahasa Arab (السبت), dan Sabtu dalam bahasa Indonesia. Dari kata ini pula muncul konsep "sabatikal",.





sumber: http://www.adventistreview.org/

1 comments:

  1. http://www.youtube.com/playlist?list=PLVSjt_pPQoh2d26817txJeZ9IA5FAv0RD

    ReplyDelete

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...