Searching...

Get This

Wednesday, March 12, 2014
6:36 AM 0

(Laporan CNN): MH 370 Mungkinkah Berada Di Tempat Ini??

Watch this video

Missing  Malaysia plane way off course

(CNN) - Malaysia Airlines Penerbangan 370 adalah ratusan batu di luar sudah tentu, dalam arah yang bertentangan dari destinasi asalnya dan telah berhenti menghantar mengenal pasti kod transponder sebelum ia hilang, kata seorang pegawai kanan tentera udara Malaysia kepada CNN Selasa. 
Jika betul, ini adalah tanda-tanda yang boleh menyenangkan panggilan ke soalan sama ada seseorang di dalam kokpit mungkin sengaja mengemudi kapal terbang jauh dari destinasi yang dimaksudkan, kata seorang bekas penyiasat penerbangan Amerika Syarikat.

"Penyimpangan dalam laluan ini  tidak dapat diterangkan," kata Peter Goelz, pengarah urusan bekas Negara Lembaga Keselamatan Pengangkutan. 

Walau bagaimanapun, juruterbang veteran Kit Darby, presiden Penerbangan Sumber Maklumat, memberitahu CNN Wolf Blitzer bahawa masalah mekanikal masih boleh menjelaskan segala-galanya: Kegagalan kuasa akan dimatikan transponder utama dan sandaran, katanya.
   Penganalisis penguatkuasaan undang-undang CNN, Tom Fuentes berkata  "masih meninggalkan mekanikal, keganasan (dan) isu-isu lain sebanyak di udara kerana mereka sebelum ini." 
  Pihak berkuasa 'hairan' oleh hilang penerbangan Bagaimana kapal terbang besar boleh hilang? 
 Menurut rasmi Tentera Udara Malaysia yang enggan dikenali kerana dia tidak dibenarkan untuk bercakap kepada media, transponder pesawat nampaknya berhenti kerja pada kira-kira pengawal penerbangan masa terputus hubungan dengan itu, berhampiran pantai Vietnam. Transponder adalah alat elektrik di kerusi syarikat penerbangan komersial yang terus menghantar maklumat seperti ketinggian, lokasi, arah dan kelajuan.
   Tentera Udara Malaysia gagal mengesan kapal terbang ke atas Pulau Perak, sebuah pulau kecil di Selat Melaka - beratus-ratus batu dari laluan penerbangan biasa untuk pesawat perjalanan antara Kuala Lumpur dan Beijing, kata pegawai itu. 
Jika data yang disebut oleh sumber yang betul, pesawat itu terbang jauh dari Beijing dan di seberang Semenanjung Tanah Melayu dari laluan yang dijadualkan. 
Terdahulu, ketua organisasi polis antarabangsa Interpol berkata agensi itu semakin percaya kejadian itu tidak berkaitan dengan keganasan. 

"Semakin banyak maklumat yang kita dapat, lebih banyak kita cenderung untuk membuat kesimpulan bahawa ia bukan satu insiden pengganas," kata Setiausaha Agung Interpol Ronald Noble pada sidang akhbar di Lyon, Perancis.




sumber: CNN News

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...