Searching...

Get This

Thursday, March 20, 2014
4:50 PM 0

(BBC NEWS): TERKINI MH 370, Australia Mengesan Serpihan Kapal Terbang


AMSA John Young berkata objek dilihat adalah "saiz yang munasabah"


SYDNEY 20 Mac. - Sebuah pesawat peninjau jarak jauh P-3 Orion milik Tentera Udara Diraja Australia telah tiba dilokasi penemuan dua objek di Lautan Hindi yang disyaki serpihan pesawat milik Malaysia Airlines MH370m, kata Pengurus Besar, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA), John Young.
    Tambahnya lagi, sebanyak tiga buah pesawat lagi telah dikerahkan ke kawasan tersebut termasuk sebuah pesawat Orion milik Tentera Udara New Zealand dan pesawat Poseidon P8 milik Tentera Udara Amerika Syarikat (AS).
Ekoran itu juga katanya, sebuah lagi pesawat Hercules C-130 milik Australia juga telah diarahkan oleh pihak berkuasa Australia untuk menjatuhkan pelampung penanda di lokasi berkenaan.
    "Perkara utama yang mereka perlu lakukan ialah salah sebuah pesawat tersebut perlu meneliti serpihan berkenaan," katanya pakar penerbangan, Bill Waddock.
Pelampung itu akan menjadi penanda tempat penemuan dan menghantar data lokasi tempat berkenaan. - AGENSI

BBC NEWS: Australia sedang menyiasat dua objek dilihat pada imej-imej satelit yang berpotensi boleh dikaitkan dengan kehilangan kapal terbang Malaysia Airlines, MH 370.

Kapal terbang dan kapal-kapal dari Australia, New Zealand dan Amerika Syarikat sedang menuju ke kawasan 2,500 km (1,550 batu) di barat daya Perth untuk mencari objek berkenaan. 

Saiz besar kelihatan dalam 24m, pihak berkuasa maritim berkata, memberi amaran mereka boleh tidak boleh kaitkan dengan pesawat berkenaan.

Australia telah mencari pesawat ini di Lautan Hindi sebelah selatan. 

Amsa image


Amsa image

A Royal Australian Air Force pilot of an AP-3C Orion maritime patrol aircraft scans the surface of the sea near the west of Peninsula Malaysia in this handout picture by the Royal Australian Air Force on 17 March 2014
Australia telah diminta oleh Malaysia awal minggu ini untuk memimpin pencarian di bahagian selatan.

A diagram showing the search area for Malaysia Airlines Flight MH370 in the southern Indian Ocean is seen during a briefing by John Young, general manager of the emergency response division of the Australian Maritime Safety Authority (AMSA), in Canberra on 20 March 2014
AMSA berkata kapal-kapal dan kapal terbang sedang menuju ke barat-daya Perth untuk cuba mencari objek.


koridor selatan 

Perdana Menteri Tony Abbott mengumumkan dalam parlimen penemuan objek berkenaan. 

"Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) telah menerima maklumat berdasarkan kepada maklumat satelit objek mungkin berkaitan dengan carian," kata Encik Abbott. 

"Berikutan analisis pakar imej satelit ini, dua objek mungkin berkaitan dengan carian telah dikenal pasti." 

Pesawat Orion Australia kini dalam kawasan carian dan tiga lagi kapal terbang, termasuk pesawat Amerika Syarikat dan New Zealand, dalam perjalanan mereka. Sebuah kapal saudagar adalah disebabkan ada di kemudian hari dan sebuah kapal tentera laut Australia, HMAS Success, juga dalam perjalanan.

AMSA berkata serpihan itu telah terletak di perairan 2,500 km barat daya bandar Australia Perth.

Tony Abbott: "Tugas mencari objek ini akan sangat sukar"

Objek yang dikenal pasti adalah daripada "saiz yang munasabah", kata Pengurus Besar AMSA John Young. Objek terbesar muncul kira-kira 24m dalam saiz, katanya.

"Matlamat yang agak kurang jelas. Petunjuk kepada saya adalah objek yang mempunyai saiz yang munasabah dan mungkin dibanjiri dengan air dan terlonjak atas dan ke bawah di permukaan," katanya. 

"Ini adalah petanda yang terbaik kita ada sekarang. Tetapi kita perlu ke sana, mencari mereka, melihat mereka, menilai mereka, untuk mengetahui sama ada ia benar-benar berkaitan atau tidak." 

Beliau memberi amaran bahawa penglihatan yang lemah di kawasan itu boleh menjejaskan carian. 

Australia dimaklumkan pihak berkuasa Malaysia tentang pembangunan pada pagi Khamis. 

"Kami telah mengikuti setiap plumbum tunggal dan kali ini saya hanya berharap bahawa kali ini ia merupakan satu perkembangan positif," kata Menteri Pengangkutan Pemangku Malaysia Hishammuddin Hussein.

Isyarat satelit 

Awal minggu ini, Australia telah diminta oleh Malaysia untuk mengambil tanggungjawab untuk "koridor selatan" carian. 

Penyiasat telah mengenal pasti dua koridor wilayah - satu ke utara dan satu di selatan - merangkumi kedudukan kemungkinan pesawat kira-kira tujuh jam selepas berlepas. 

Ini berdasarkan kepada isyarat lemah terakhir untuk satelit - satu jam "berjabat tangan'' disiarkan walaupun sistem komunikasi utama dimatikan. 

Pesawat itu terputus hubungan dengan pengawal di Laut China Selatan kerana ia menyeberang dari Malaysia ke ruang udara Vietnam. 

Pegawai Malaysia berkata ia kemudian bertukar barat dan jawatan terakhir yang - mengikut radar tentera Malaysia - berada di atas Selat Melaka, dalam arah yang bertentangan dengan laluan penerbangan yang dirancang.

Map showing search area for MH370





sumber: BBC News





0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...