Searching...

Get This

Friday, March 21, 2014
9:45 AM 0

4 Tahun Tidak Boleh Cium Isteri Sendiri Kerana Penyakit Pelik


Walaupun telah berstatus suami, Mark Steadman, tidak boleh bercumbu dengan isterinya, Louise. Gangguan kesihatan, membuat dirinya terseksa ketika bercuman dengan isterinya. Saraf di kepalanya tersepit. Setiap kali ada sentuhan di wajahnya, Mark akan merasakan kesakitan.

Namun, penderitaan Mark kini telah berakhir. Pakar bedah menepatkan teflon di dalam tengkorak untuk menghentikan hubungan saraf dengan arteri. Ini kerana, geseran akan membuat Mark mengalami kejang.

Dalam dunia perubatan, keadaan Mark ini dikenali dengan Trigeminal Neureligia. Keadaan tersebut mempengaruhi 12 dari 100 ribu orang di UK setiap tahun. Sepertiga di antaranya memilih bunuh diri kerana tidak tahan dengan penderitaannya.

"Ada 250 serangan per hari. Kadang-kadang rasa sakit ini turun hingga lutut, gigi di sisi kanan terasa terbakar," jelas Mark.

Mark menderita penyakit yang jarang berlaku ini sejak 2009 lalu. Selama empat tahun ia tidak boleh mencium isterinya. Pembedahan dilakukan di rumah sakit Queen Elizabeth, UK. Pembedahan yang berjalan selama 6 jam, membuat Mark kembali boleh mencium

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...