Searching...

Get This

Sunday, December 8, 2013
1:15 PM 0

Nelson Mandela Mati !! Pejuang Anti-Aparteid dan Bapa Kemodenan Afrika

nelsonNelson Mandela Mati

Mengejutkan ! Selepas kematian Paul Walker beberapa hari lalu, kita dikejutkan lagi dengan kematian seorang ikon ternama dunia yang dikenali ramai, Nelson Mandela mati malam tadi. Nelson Mandela telah dilaporkan meninggal dunia sekitar jam 2200 GMT+6 malam tadi bersamaan sekitar jam 1 pagi waktu Malaysia. Menurut sumber, Presiden Africa Selatan, Jacob Zuma telah mengumumkan kematiannya lewat pagi semalam.
Mandela mati pada usia 95 tahun akibat penyakit infeksi paru-paru dan juga beberapa sakit tua yang lain. Mandela meninggal dunia di rumahnya di Eastern Capre Province disisi anak dan keluarganya.
“Dia sekarang sedang berehat. Dia dalam keadaan aman.” Kata Presiden Afrika Selatan, Zuma, ketika mengumumkan kematiannya lewat malam semalam. “Negara kita sudah mempunyai abap yang hebat dan anak yang hebat. Orang-orang kita telah kehilangan bapanya.” Katanya lagi.
“Apa yang Mandela lakukan adalah perkara yang hebat dalam kehidupan manusia.” Kata presiden itu lagi dalam ucapan lewat malamnya. “Kami lihat dia dan kami cari dirinya dalam diri kami.” Sambungnya lagi. Nelson Mandela Mati.
Satu upacara pemakaman Nelson Mandela Mati akan diadakan dan Zuma telah mengarahkan bendera negara mereka dikibarkan separuh tiang sehingga akhir majlis pemakamannya siang ini.

Sejarah Nelson Mandela Mati – Ringkas

Mandela adalah bekas presiden Afrika Selatan, telah mengalami pelbagai penyakit sejak kebelakangan ini termasuklah penyakit radang paru-paru dan juga banyak sakit tua. Dengan umurnya yang sudah lanjut dan berpenyakit teruk, Mandela berehat dari aktiviti politiknya di kejiranan semasa kecilnya disebuah daerah di Eastern Cape Province, Afrika Selatan yang mana disitu menurutnya adalah tempat paling aman baginya. Dia kemudian berpindah ke rumahnya semula yang terletak di Johannesburg berhampirang Houghton, dan disitulah dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.
nelson mandela mati
Nelson sewaktu muda.
NOTA OOO ! Takziah kami ucapkan kepada ahli keluarga Nelson serta warga Afrika Selatan. Pemergian seorang pejuang kebebasan dunia memang dirasai. Penulis dari kecil memang dah biasa dengar nama Nelson Mandela ni. Banyak filem serta dokumentari mengenainya dah pernah ditayangkan di youtube dan pawagam. Harapnya selepas ini ada dokumentari belasungkawa Nelson Mandela Mati pula ya !
Sumber berita ini dipetik daripada CNN NEWS.
Ditulis serta diterjemahkan dan disunting semula oleh http://ooo.my/nelson-mandela-mati/

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...