Searching...

Get This

Sunday, November 17, 2013
11:22 PM 0

Penyakit Ganjil Yang Paling Mengerikan


Dede Berumur 35 tahun,seorang nelayan Indonesia mengidap penyakit ganjil seperti pokok yang meliputi sebahagian besar badannya. Semuanya bermula selepas dia sengaja mehiris lutut beliau. Ketuat kecil mula muncul di tangan dan kaki dan, ianya mejadi semakin besar dan banyak dan dia tidak berupaya menggunakan tangannya lagi dan tidak dapat melakukan apa-apa aktiviti di rumah. 

Para doktor tempatan tidak boleh berbuat apa-apa untuk membantu beliau dan beliau pasti dia akan mati akibat keadaan ganjil tersebut, ketuat mula tersebar di seluruh tubuhnya. Syukurlah, dermatologi AS terkenal, dari University of Maryland, belajar keadaannya dan berfikir dia boleh membantu. Dia datang ke Indonesia, diperiksa Dede, mengambil sampel darah dan mendapati bahawa keadaan ini dahsyat,benar-benar seorang lelaki berubah menjadi pokok adalah disebabkan oleh Virus Papilloma Penyakit Yang Serupa seperti ketuat kecil yang terdapatkan di tangan mereka. Malangnya bagi Dede dia mempunyai kesalahan genetik yang membuat sistem imunnya lemah terhadap virus, ia tidak dapat menahan, jadi virus ini bebas untuk berkembang di dalam tubuhnya.Kesimpulannya bahawa satu bentuk vitamin A boleh mengurangkan kuantiti ketuat dan diharapkan membantu dia mengawal tangannya.

Selepas beberapa siri halangan kewangan dan politik, Dede telah mula menerima rawatan dan kini sedang di rawat.











MADIUN - Tumini iaitu seorang wanita yang tinggal di Desa Nglanduk, Kecamatan Wungu, Kabupaten Madiun, Jatim di Indonesia menghidap penyakit aneh apabila lubang sedalam 10 sentimeter terbentuk di bahagian tengah kepalanya. Suami Tumini, Marto menyatakan kedua-dua mata isterinya, hidung, dan bibir hilang manakala dagu serta keningnya sahaja yang masih ada.

"Selama bertahun-tahun, penyakit tersebut terus mengganas di bahagian wajah isteri saya. Dia tidak dapat melihat kerana tidak ada mata," kata Marto. Dia berkata, isterinya tidak dapat bercakap kerana dia tidak mempunyai bibir kerana lubang itu selebar 10 hingga 15 sentimeter. Marto berkata, penyakit itu dihidapi oleh isterinya hampir 30 tahun lalu dan mula dikesan ketika dia berumur 20-an.


Penyakit itu bermula dengan bintil berupa jerawat di hidung sebelum membesar dan gatal, jelas suaminya. Menurutnya, selepas menjalani pemeriksaan di hospital, doktor menyatakan penyakit itu ialah sejenis kanser tetapi dia tidak mempunyai wang untuk membiayai rawatannya.

"Kini, ubat untuk isteri saya hanya ramuan yang dibuat sendiri daripada bahan utama tembakau untuk mengusir lalat yang kerap mengerumuni," katanya.
Seorang anaknya berkata, ibunya itu kerap mengurung diri dan kadang-kadang merungut kerana tidak dapat menahan sakit. - Agensi

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...