Searching...

Get This

Monday, October 7, 2013
11:09 PM 0

10 bahasa popular didunia

‘Hello’ mungkin ungkapan biasa dan sudah bosan didengar setiap hari. SHUHADA MANSOR mahu anda pelbagaikan sapaan dalam bahasa popular lain seluruh dunia. Jangan malu untuk mencuba!
Ni hao
Kalau ditanya bahasa apa paling banyak digunakan manusia di muka bumi, mungkin sebahagian akan menjawab bahasa Inggeris. Ternyata salah kerana bahasa yang paling banyak digunakan adalah bahasa Mandarin.

Oleh kerana popular, jangan pula beranggapan mudah untuk mempelajarinya kerana menghafal satu perkataan Mandarin mempunyai empat intonasi berbeza dengan empat makna berlainan. Bahasa Mandarin mengalahkan bahasa Inggeris dengan perbandingan 2:1 berdasarkan kajian ke atas lebih sejuta orang.

Untuk mengatakan ‘hello’ dalam bahasa Mandarin adalah ‘ni hao’.


Inggeris

Bahasa Inggeris menduduki tangga kedua tertinggi diucapkan manusia di dunia. Ia juga adalah bahasa rasmi yang banyak digunakan di negara dunia.

Antara negara yang mempraktikkan bahasa ini ialah New Zealand, Amerika Syarikat, Australia, England, Zimbabwe, Afrika Selatan dan Kanada.

Jumlah pengguna bahasa ini adalah 508 juta orang.


Namaste

Bahasa ketiga terbanyak digunakan di dunia adalah bahasa Hindi. Bahasa yang digunakan di negara India ini tidak dapat mengungguli bahasa Inggeris kerana ada sebahagian kawasan di India juga menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa harian.

Bahasa ini digunakan 497 juta orang. Ucapan ‘hello’ dalam bahasa Hindi adalah ‘namaste’.


Hola

Bahasa keempat terbanyak digunakan adalah bahasa Sepanyol. Di samping digunakan di negara asal iaitu Sepanyol, ia juga boleh dikatakan digunakan seantero Amerika Tengah dan Amerika Selatan termasuk Cuba.

Sejumlah bahasa Sepanyol diserap masuk ke dalam bahasa Inggeris seperti tornado, bonanza, patio, enchilada, taco, grande, alligator, barbeque, bravo, cafetaria, cargo, coccaine, guerrilla, lasso dan lainnya.

Ia digunakan 392 juta manusia. Katakan ‘hola’ untuk mengungkapkan ‘hello’ dalam bahasa Sepanyol.


Zdravstvuite

Bahasa kelima terbanyak adalah bahasa Russia. Selain Russia, bahasa ini juga digunakan di Georgia, Kyrgyzstan, Kazakhstan dan Moldova.

Ia tergolong antara enam bahasa rasmi yang digunakan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Digunakan 277 juta manusia, ucapkan ‘zdravstvuite’ apabila ingin menyapa ‘hello’ dalam bahasa Russia.


Assalamualaikum

Assalamualaikum adalah perkataan bahasa Arab iaitu salah satu bahasa tertua di dunia. Digunakan di kawasan negara Timur Tengah seperti Arab Saudi, Kuwait, Iraq, Syria, Jordan, Lubnann dan Mesir.

Di samping itu, kitab suci al-Quran tertulis dalam bahasa Arab, dengan berjuta-juta orang di negara lain juga menggunakan bahasa ini.

Pada 1974 bahasa Arab ditetapkan sebagai bahasa rasmi keenam di PBB. Digunakan oleh 246 juta manusia, ‘assalamualaikum’ bermaksud salam sejahtera diungkapkan sebagai ganti ‘hello’.


Acay

Bahasa ketujuh terbanyak adalah bahasa Benggali. Bahasa yang digunakan di Bangladesh dan wilayah tertentu di India, komuniti di Asia Selatan seperti Burma (suku Rohingya) sedang memperjuangkan bahasa ini untuk menjadi bahasa rasmi ketujuh PBB. Digunakan oleh kira-kira 230 juta orang, katakan ‘acay’ untuk ucapkan ‘hello’.


Bom dia

Bahasa kelapan paling banyak dituturkan adalah bahasa Portugis. Kegigihan penjelajah terkenal, Vasco da Gama yang menjelajah tujuh benua untuk mencari daerah jajahan sejak abad ke-12 menjadikan bahasa ini terkenal.

Selain Portugis, Brazil, Macau, Angola, Venezuela, Mozambia dan Timor Timur menggunakan bahasa ini. Pengguna bahasa ini seramai 191 juta orang.

Untuk menyapa ‘hello’ katakan ‘Bom dia’. Unik!


Apa khabar

Bahasa kesembilan terbanyak digunakan di dunia adalah bahasa Indonesia. Berasal daripada bahasa Melayu dan banyak digunakan di Indonesia, Malaysia dan Brunei.

Tidak hairan ia tercatat antara paling popular kerana bilangan penduduk Indonesia keempat teramai di dunia. Jumlah pengguna bahasa ini seramai 159 juta orang. 

‘Apa khabar’ semua?


Bonjour

Bahasa Perancis menduduki tempat ke-10. Dinobatkan sebagai bahasa romantis selain digunakan di negara asalnya, negara seperti Belgium, Kanada, negara Afrika seperti Rwanda, Cameron, Guinea, Pantai Gading, Congo, Niger juga Haiti.

Daripada penelitian, lebih 30 peratus bahasa Inggeris adalah serapan daripada bahasa Perancis. Antaranya lcarrot, lemon, apricot, saxophone, silhouette, aisle, cream, caramel, croissant dan banyak lagi.

Jumlah penutur bahasa ini seramai 129 juta. Sinari hari anda dengan ucapkan ‘bonjour’ untuk menyapa seseorang.

sumber: Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...