Searching...

Get This

Monday, March 10, 2014
2:26 PM 0

Mesti BACA!! Ibu Bapa Perlu Ketahui, Bayi Mati Guna Air Sejuk!

Ibubapa hendaklah sentiasa peka kepada keselamatan dan kesihatan anak-anak supaya tidak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Kami difahamkan banyak kejadian bayi meninggal dunia terutama di rumah pengasuh kebelakangan ini. Mungkin salah satu sebabnya adalah bayi dimandikan dengan air sejuk.
memandikan bayi guna air sejuk boleh menyebabkan bayi mati 


Pengajaran Buat Ibu Bapa: Jangan Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk!
Pengajaran Buat Ibu Bapa: Jangan Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk!
Ikuti pertanyaan di bawah ini yang telah diaju kepada Dr Zubaidi.
“Assalamualaikum, doctor. Merujuk pada posting doctor sebelum ini, saya ingin bertanya. Anak jiran saya berusia 4 bulan telah meninggal dunia bulan lepas. Doktor memberitahu jiran saya berkemungkinan disebabkan pengasuh memandikan anak jiran saya dengan air sejuk. Benarkah memandikan bayi dengan air sejuk boleh menyebabkan kematian?”
Jawapan Dr Zubaidi Ahmad
Wa alaikummussalam. Saya bersimpati dengan jiran puan dan mendoakan agar anaknya di tempatkan di syurga kelak. Memandikan bayi kelihatannya mudah tetapi ia harus berhati-hati terutama jika bayi berusia enam bulan ke bawah. Ini disebabkan oleh kesan suhu air boleh menyebabkan kematian pada bayi. Waktu memandikan bayi tidak berapa penting, malah boleh memandikan bayi waktu malam, asalkan menggunakan air yang suam.
Bayi yang usia enam bulan ke bawah, sebaiknya dimandikan menggunakan air hangat, karena air dingin bisa membuat bayi mengalami hipotermia.
Hipotermia adalah keadaan di mana suhu tubuh yang menurun secara mengejut kerana lapisan kulit bayi yang masih terlampau tipis.
Hipotermia pada bayi, biasanya membuat bayi lupa cara bernafas dan berbahaya kepada bayi. Sebaiknya bayi di bawah usia enam bulan ke bawah dimandikan dengan air bersuhu antara 29-30 derjah celsius, karena suhu itu dianggap cukup hangat dan selesa bagi kulit dan paru-paru bayi.
Sila kongsi artikel ini kepada para ibubapa.


Sumber : Kisah best

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...